missbelinda

Inte en tävling, så långt ögat kan nå...

Kategori: Allmänt

Okej, så illa som rubriken antyder är det inte, men det blir snart glest på tävlingar här runtomkring. Så om man tänker på hur det är nere i södra Sverige, då tävlingarna verkar håller på varje helg från typ februari till november så skulle det ju vara roligare att bo där nere.

Mitt distrikts, Mittsvenskas sista hästdressyr är 26 september uppe i Östersund.
Sista tävlingen i Gävleborg är hos Hofors RK 23 oktober, alltså en månad efter.
Västerbottens sista hästdressyr är i Umeå 23-24 oktober, även där en månad efter Östersund.
Sista hästdressyren i hela Sverige är hos Lunds Civila RF 4-5 december(!).

Ja, vart vill jag komma med detta, ingen aning faktiskt, men det var kul att se hur pass mycket det skillde. Men som norrlandsbo vet jag också hur ofantligt mycket snö det brukar komma på vintern och att det inte går att ha tävlingar på anläggningar med bara ett ridhus, sen är det ju inte så kul att köra med häst på vinterhala vägar. Så att det tar slut tidigare här uppe har absolut sina anledningar. Men en månad innan granndistrikten? Lite tråkigt. Fast det är svårt att hålla i tävlingar, att hitta funktionärer osv så jag har full förståelse att det inte blir mer tävlingar. Men vissa av de som har varit i år, och kommer att vara krockar med varandra, det är där det borde bli ändring.

Ett exempel på lite dålig planering är:
18-19 september är det Norrlandsmästerskap för stor häst hos Södra Umeå RF (Västerbottens RF). Samma helg har både Bräcke och Kramfors en endagars var här i Mittsvenska. Och Östfärnebo i Gävleborg har också ett meeting, kanske lite konstigt med tanke på att Gävleborgsklubbar också får vara med på NM, men när de har en tävling i sitt eget distrikt åker de förmodligen hellre dit istället för upp till Umeå. Vilket ju är synd för då blir startfältet där uppe några ekipage fattigare.

Men nu ska jag avrunda detta inlägg med något positivt. Hudiksvalls RPK har en regional 2 oktober, och en lokal den 10'e. Sedan har Högbo ett meeting 16-17. Så än så länge är det inte slut på närliggande tävlingar, och tro nu inte att jag kommer åka på alla som jag nu radat upp här på slutet, men någon av dem kommer vi absolut delta i.
Än vet jag inte vilken, men något jag vet är att det kommer bli trevliga tävlingar hos båda klubbarna! :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: