missbelinda

Dagens klubbhoppning

Kategori: Allmänt

Kategori: Stor häst
Arrangör: Sundsvalls RK
Typ av tävling: Klubb
Klass: 75 cm
Bedömning: Hoppning i två faser
Grundomgång: 4
Häst: Miss Belinda


Idag har jag och Belle hädat mot vår dressyrreligion, hihi

Klubbhoppning stod på schemat, 75 cm högt.

Var på stallet vid 12 och byggde bana med en massa andra tävlingsdeltagare. Den var inte så svår att lära sig, och när den var färdigbyggd och memorerad åkte vi till Belle. Hann med att mocka innan jag tog in hon från hagen. Sedan red jag upp till ridskolan. Då var nr 9 inne på banan och det kändes som alldeles lagom framridningstid eftersom jag var nummer 22.

 

Red fram i paddoken och där var det mycket hästar och ponnysar, många som inte hade koll på ridreglerna och hjälpredor som stod i vägen på banan. Belle blev lite yr för det var en häst som började hoppa och skutta och hon visste inte riktigt vart hon skulle ta vägen då. Men när vi väl fick komma in i ridhuset där det var framhoppning så lugnade hon ner sig igen.

 

På framhoppning var det också ganska rörigt, då det inte var många som hade koll på ridhusreglerna. Men det gick bra ändå. :)

 

Hoppade några gånger på alla hinder och sedan var det dags att gå in på banan, där blev det lite spänt men jag tror att vi båda taggade till lite också. Så där var vi alltså, dressyrekipage som inte hoppat en hel bana sedan december 2008. Runt banan kom vi i alla fall, tyvärr rev vi näst sista hindret i grunden så det blev ingen omhoppning, lite tråkigt men det är ju sånt som händer. Superkul var det i alla fall, och det är ju huvudsaken! :D

 

Nästa gång vill jag hoppa högre, för 75 cm kändes inte så högt när vi var inne på banan så jag tror nästan att de hinder vi hoppat på utebanan har varit något högre. :P

 

Nu är det ju så gott som slut på dressyrtävlingar, så jag tror det är dags att försöka hoppa lite mer kontinuerligt nu. Det är ju både jättekul och bra träning!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: