missbelinda

Procenttavla

Kategori: Tips och trix

Att titta på dressyr kan faktiskt bli lite långtråkigt ibland, det är nog inte bara jag som tycker det :P En sak som helt klart livar upp tävlingen (både för dressyrnördarna som tittar och de mer ovetande) är en procenttavla som visar vad ekipaget på banan ligger på för poäng under hela programmet.
Det blir ju roligt som sagt både för den kunnige och okunnige, för jag kan ju se om tex en mellantrav blivit bra och gissa att det förmodligen blev en 7a. Men någons moster som är på dressyrtävling för första gången förstår nog inte så mycket, men om då procenten stiger efter det momentet blir det lättare att hänga med och förstå att "aha, det där var visst bra". :)

Sen så blir det ju lite mer spännande också, det tycker i alla fall jag.



I vårt ridhus sitter tavlan på A-kortsidan. Det röda på bilden är en text som alltid snurrar förbi som det står "Välkommen till Sundsvalls RK" på, och det orangea under är procenten. Först står startnumret och sedan procenten med två decimaler. :)

Tavlan kan ju bli jobbig för den som rider, eller bra, det är ju lite olika. Ser man tex att procenten inte är så hög kanske man försöker rida ännu bättre för att höja den. Eller så blir man besviken och "tappar lusten" lite.
Samma sak kan ju hända om den är hög, antingen blir man glad och fortsätter rida på lika bra, eller så blir man för glad och tänker "Det här går ju skitbra" och så glömmer man nästan bort att rida lika bra som innan.

Ja som sagt, det finns flera olika sätt att reagera på en procenttavla. Själv så vill jag inte titta, och det tycker jag inte att man ska heller, bättre att koncentrera sig på ritten ju. Sen så kan man ju vända sig om och kolla efter avslutningshalten istället. :)

En annan bra sak med en knappare är att i alla fall min klubb har så att man ser onlinepoängen på equipe också, alltså vilka olika poäng det blir på alla moment. Så det är ju roligt för de som inte har möjlighet att komma på tävlingen, men ändå är nyfiken på hur det går.

Kommentarer

  • fridan säger:

    åh, det där har jag aldrig sett nånstans. men det va ju en bra idé :)



    sv: ja nu kom vi upp på ordinarie.. men fick ju stryka mig nu eftersom kalle är dålig. såååå tråkigt :(

    2011-05-29 | 15:47:54
    Bloggadress: http://kaloescha.blogg.se/

Kommentera inlägget här: