missbelinda

Ridskolan igår

Kategori: Allmänt

-Tidsinställt-

Igår var jag först nere hos Belle och fixade där, sedan stannade jag på ridskolan mellan 16.30-19.00 ungefär. Igår stod det hoppning på schemat och första gruppen jag var med (som inte hoppat så mycket innan) fick rida en liten "serie" på ena långsidan, med trav in på ett litet kryss och galopp en bit efteråt. Sedan blev det ett till kryss i serien så det blev skutt-galopp-galopp-galopp-skutt (hehe, fin förklaring va?)

Gruppen efter hade lite balanshoppning, de fick trava över bommar i lätt sist utan att hålla i tyglarna, och sedan skutta ett litet hinder utan att hålla i sig. Det är en sådan hoppövning som jag kommer ihåg från min ridskoletid, att få "leka" lite och inte bara "hoppträna" liksom, det är både roligt och bra för balansen!
Till denna grupp fick jag hålla i uppvärmningen, jag visste inte riktigt vad jag skulle hitta på först men snabbtänkt som jag är kom jag ändå på några små övningar:
1 Skritt längs spåret, halt vid varje bokstav och sedan igång igen
2 Trav längs spåret, volter på kortsidorna och övergång till skritt vid E och B
3 Galopp längs spåret och volter på kortsidorna

Sista gruppen hade lite mer hoppinriktad träning, med bland annat samma serie som första gruppen hade, fast nu var både hindrena och kraven lite högre.

Nästa vecka är det dressyr om jag inte kommer ihåg helt fel, så då kanske jag känner mig lite mer "som hemma". Fast det är väldigt roligt med hoppning också :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: