missbelinda

Stöveltrubbel

Kategori: Allmänt

Igår läste jag på catago.blogg.se att man inte fick rida regional eller medelsvår dressyr med ridstövlar som har snörning. (Detta inlägg)
"Hmm" tänkte jag, det lät konstigt då jag inte alls har hört eller läst någonting om detta trots att jag tävlat nästan bara regionala tävlingar i år (och minst en Msv klass på varje tävling). Hur som helst så kunde jag inte öppna TR på min egna dator då, för programmet som man öppnar pdf-filer i (adobe reader?) finns inte kvar sedan jag "formaterade om" hela datorn förra veckan när den blev konstig och inte gick att starta. (Jag ska dock försöka fixa det till datorn igen, för det är alltid bra att ha, men det är en annan historia)

I alla fall så har jag nu kollat upp TR på våran andra dator där det är möjligt att öppna pdf-filer och det enda som står om ryttarens klädsel är:
---

"Mom 221
Ryttarens utrustning
Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad och sporrar. Riddräkt består av ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus krage, vit slips eller vit plastrong.


(*mer text angående utrustningen, hjälm/hatt/kavaj/frack osv*)


Vid inbjudnings- och lokal tävling får ridstövlar bytas ut mot jodphursskor och stövelskaft eller enfärgade shortshaps utan fransar."
---
Alltså: Det står ingenting om snörning på stövlar eller liknande. Det enda som står är att man från och med regionala tävlingar måste ha ridstövlar och på lokala går det bra med ridskor och stövelskaft eller shortshaps utan fransar.

Ja, jag tänkte bara skriva detta eftersom jag blev lite förvånad över att läsa en regel jag inte visste om att den fanns. Men nu när jag fått tillgång till TR och har kunnat kikat där så ser jag ju att det inte stämmer.

Det är en av nackdelarna med internet, att man kanske läser något, oftast en fråga på ett forum (tex bukefalos) eller en blogg, och sedan säger man det till en kompis på stallet, som i sin tur berättar vidare och tillslut så tror alla att det är så.

Därför tycker jag att det är skönt att TR är så lätt att hitta (förutsatt att man kan öppna pdf-filer vill säga ;) ) och om det fortfarande är någonting som är oklart så går det finfint att skicka iväg ett mail till ridsportförbundet, då får man oftast ett snabbt och trevligt svar på sin fundering! :)

(
Nu är detta verkligen ingen kritik mot ovan nämnda blogg, det råkade bara bli så att jag hittade påståendet just där. Det hade lika gärna kunna varit på bukefalos eller någon annan hästrelaterad sida. Jag blev helt enkelt fundersam på hur det egentligen låg till med denna "regel" och bestämde mig för att kolla upp den)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: