missbelinda

Hudiksvalls RPK 1/10

Kategori: Tävling

Började dagen med att slänga in packningen i bussen (som jag skrev igår så är jag ganska oorganiserad när vi bara ska iväg under dagen...) Sedan for vi till stallet och knoppade och fixade, vid kvart i elva brummade vi ner mot Hudiksvall och jag tror vi var framme runt tolv ungefär. Då prickade jag av mig i sekritariatet och tog på mig stövlarna och resten av outfiten innan det blev dags att lasta ur Belle och sadla.

Sen då? Jo jag red fram på den stora utebanan. Varmt var det så kavajen tog jag av nästan direkt. Tävlingen var inne i ridhuset så när det var en stund kvar så red jag ner och skrittade runt utanför i väntan på att få bli insläppt.


Inne i ridhuset var det mörkt, och domarkortsidan är jättenära läktaren så jag var beredd på att hon kanske skulle tycka att det var lite läskigt om det var någon som gick förbi, men det var inte så farligt. Inne på banan så kändes det som att jag mest satt och åkte häst, och inte på det där jättehärliga sättet "det går så bra att jag bara sitter här och njuter", utan mer att jag glömde bort att jag faktiskt borde göra något där i sadeln istället för att bara sitta och styra. Överanalyserande som jag är var jag inte så nöjd med min ridning, men egentligen var det nog inte alls så hemskt som det kändes. :) Vi gjorde ändå det vi skulle på rätt ställe i programmet liksom, men jag vet ju att det går att göra allt ännu bättre. 291p 64,667% blev det i alla fall och då in i delad ledning med tre ekipage kvar. Vi var endast sex stycken i hela klassen så det fanns alltså bara två placeringar att slåss om.

Ett ekipage gick om och vi låg då på delad andraplats när det var ett ekipage kvar.
Det fanns ingen uppstallning, (och det hade vi inte direkt behövt med tankte på hur kort dagen var) så gick jag runt och ledde Belle medans vi väntade på resultaten i klassen.

Här står vi och väntar på sista resultatet.

Sista ryttaren gick hur som helst inte om oss och vi fick en blå rosett :)


Efter prisutdelningen var det paus en stund innan MsvB:2 började, och då fick Belle gå in i bussen för att få chans att kissa och matvrak som hon är passade hon på att äta lite också. Kissade gjorde hon i alla fall, och sedan blev det dags att gå ut igen. Min starttid var 14.44 och jag red upp mot framridningen vid 14.25 ungefär. Jag gjorde nåt byte åt båda hållen och någon diagonalsluta i trav, mer än så tyckte jag inte behövdes. Jag bestämde mig också direkt efter första klassen att jag skulle rida inne på banan denna gång. Jag startade sist i klassen och när jag kom in så försökte jag att göra en bättre ritt än den första, och det tycker jag att jag lyckades med också! Det kändes mycket bättre så jag var nöjd! :)
"Målet" innan vi åkte iväg på tävlingen var att i alla fall slå 52% som vi fått de andra gånger vi startat MsvB:2 på tävling (två gånger våren 2010) och det tänkte jag att vi ju borde gjort. Sen så tänkte jag också att det skulle vara roligt om vi slog resultatet från en programridning med samma program då vi fick 58%, och jag tänkte att ja, det kanske vi också gjorde...

Efter att jag ridit så gick mamma in och väntade på protokollet och jag ledde Belle i väntan på att hon skulle komma ut så vi skulle kunna sadla av och åka hemåt igen. Men det tog en väldans tid för hon att komma ut, och jag fattade typ ingenting. Jag visste att en av de som var innan hade ridit på 57% och att de två andra hade 61%. Så förhoppningsvis skulle vi inte komma sist i alla fall. Efter en stund, som kändes längre än vad den förmodligen var (halvnervös väntan är aldrig kul) så kom kompisen till den ledande ryttaren ut från ridhuset och ropade till mig att "det var jämt, det skillde 0,3% ungefär, men du vann". Jag kunde inte säga så mycket annat än "OJ" och fattade nog inte riktigt vad hon menade utan fortsatte gå runt i väntan på protokollet. Men när de började sadla av den andra hästen och förbereda inför lastning så kommer mamma tillslut ut och ropar att jag ska in i ridhuset på prisutdelning. Typ då började jag väl fatta vad som hade hänt, vi hade faktiskt vunnit, en MsvB klass. Första placeringen i en svårare klass och vi vinner...
265p, 61,628% blev det. 4 på första bytet som blev som det blev..., 5a på andra slutan och 5a på första volten (dessa jäkla 8 meters volter), annars bara 6or och 7or :)

Så det blev en till prisutdelning, och denna gång kom vi ut med en blågul rosett, och ett vinnartäcke men det var i en påse så det la vi på efteråt :)



Snipp snapp snut så var den tävlingsdagen slut.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: