missbelinda

På ridskolan

Kategori: Allmänt

Idag efter skolan så åkte jag till stallet som vanligt, men jag hoppade av vid ridskolan och inte nere hos Belle och CO.
Anledningen? Jo jag var med på några ridlektioner. Inte som ridelev, men som typ ridlärarelev. För när jag gått klart Ungdomsledarkursen så kommer jag bli utbildad ungdomsledare och har då fått mer kunskap om hur man håller i lektioner och är en bra ledare och så. Så nu är tanken att jag ska "praoa" lite på ridskolan för att få koll på hur det går till och lära känna hästarna och barnen.
Nu är det ju inte riktigt hundra år sedan jag slutade på ridskolan, (tror jag red sista terminen på storhäst vintern 2007). Och innan dess har jag spenderat en väldans massa timmar i ridskolestallen, men det är en del saker som har ändrats så det är bra med en liten uppfräshning av minnet :)

Idag var det teori för nästan alla grupper, bland annat stod genomgång av sadelns och tränsets delar på schemat. En av grupperna fick kolla lite på filmen "Börja tävla" och jag märkte en sak i den filmen som kändes lite fel. Inte att det var ett faktafel, men kanske fel ordval i sammanhanget. För det handlade om en tjej som höll på med körning, och då sa berättarrösten något i stil med "Hon började på en ridskola där hästarna även var inkörda, och det var då hon blev biten". Berättaren menade så klart att hon blev biten på det sättet att hon blev intresserad av körning, men har man inte koll på alla olika uttryck så är det nog lätt hänt att man tolkar det som att hon blev biten av en häst. Men men, det kanske bara är jag som reagerar på sånt :P

Kommentarer


Kommentera inlägget här: