missbelinda

Reg dressyr Sundsvalls RK 29/4

Kategori: Tävling

Igår var det alltså dags att återse tävlingsbanan för första gången sedan KM i november och efter en lite oturlig vinter som pga hovbölder, vila och kolik inte innehöll så mycket dressyrträning. Hur som helst så är vintern över och nu har våren förhoppningsvis kommit hit för att stanna!

Jag startade inte första klassen förrens 14.55 så Belle fick gå i hagen tills det blev dags att knoppa och borsta. Jag vet inte riktigt vad jag ska berätta om första klassen som var LA:3. På framridningen var hon lugn och fin, men lagom tills att jag skulle rida till ingången till stora ridhuset så smäller det i dörren till lilla ridhuset och hon tar ett jättehopp framåt och sen så småskuttar vi hela vägen in på banan. Haha knashäst. Det kändes inte allt för stort när hon hoppade till, men enligt både mamma och andra så var det ganska rejält, jag hörde faktiskt nån som ropade "Håll i dig Anna" när hon började :P

Hur som helst så blev Belle liite för glad och taggad inne på banan, lugnet från framridningen pyste nog ut genom öronen när hon blev skrämd. Men vi kom i alla fall igenom programmet, gjorde det som skulle göras mer eller mindre bra. Den mest intressanta rörelsen var nog ökad trav på tvären, något som inte riktigt uppskattades av domaren som ville se en skänkelvikning så där fick vi en liten 4a. Slutprocenten blev 57,097 och med det blev vi 10/16. Ingenting att säga så mycket om egentligen, det roligaste var att Belle var pigg och glad! :)

Något senare, klockan 17.34 var det dags för MsvC:1 och jag hade som mål att hon skulle vänta lite mera än i programmet innan, det tycker jag att jag lyckades med också. Hon var framåt nu också, men det visade sig inte lika mycket förutom i sista galoppökningen där hon blev väldigt glad och rejsade på som tusan så fort jag vände upp på diagonalen. Men det är bara kul att hon tycker att det är kul! :D Här blev det 62,128% vilket räckte till den 4e och sista placeringen. Skoj!

Sammanfattningsvis så hade vi roligt inne på banan i båda klasserna och det blev en bra start på årets tävlingstermin!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: