missbelinda

Hudiksvalls RPK 5 augusti

Kategori: Tävling

-Tidsinställt-
 
För ca två veckor sedan blev det dags att brumma ner till Hudiksvall och deras dressyrtävlingar. Det var nog 6e besöket för mig där (en tävling med Da Capo, en provridning och nu fyra tävlingar med Belle). Det är en trevlig klubb så det kommer helt klart bli fler besök i framtiden också.
 
Första klassen var MsvC:1, och när Belle var färdigsadlad utanför bussen så började det duggregna lite. Jag tänkte inte så mycket mer på det, för det var varmt och skönt väder för övrigt. Dock började det regna lite till på framridningen, och lite till, och tillslut öste det ner (och åskade och blixtrade en bit bort). Jag blev helt enkelt genomblöt, och var glad att jag tog min "regnhjälm". Belle kändes i alla fall väldig fin, men underlaget blev lite tyngre på grund av allt vatten. Lagom till min start hade regnet lugnat ner sig ganska mycket, och det var mer åt duggregnshållet. Ett duggregn som ökade succesivt under hela min ritt och i andra halvan av galoppdelen så  började det ösa ner igen, och jag tror till och med att det haglade lite. Belle kändes bra genom hela programmet, men det blev lite "segt" på det blöta underlaget.
 
Jag red sist i klassen och visste att den som ledde hade 68%, men annars hade jag ingen koll alls på poängen i klassen, jag gick in i ridhuset för att skritta av och vänta på poängen och ingen blev nog ner chockad än mig när speakern ropade upp 71% och vinnare i klassen. Jag tror inte att jag fattade det ens, sa speakern verkligen 71?! Tydligen så gjorde hon det och vi fick gå ut ur ridhuset och in på prisutdelning. 71,915%, nästan 72 alltså. 11 stycken åttor i protokollet, det är nog mer än vad vi samlat ihop totalt om man kollar på alla protokoll från årets tävlingar. Jag har nog fortfarande inte fattat att vi äntligen sprängt den "magiska" 70%-gränsen.
 
Andra klassen var MsvB:2 och Belle kändes väldigt fin på framridningen då också, inne på banan tappade vi lite energi men det kändes ändå som att vi gjorde ett godkänt program. Det tyckte domaren också då vi fick 61,62% och kom 5a av 12 stycken (tre placerade). Något jag är väldigt nöjd med är att jag fick till båda diagonalslutorna, det är inte min favoritrörelse men med lite träning så börjar vi nu få kläm på hur man gör sånt också.
 
Denna tävling kommer nog gå till historien som en av de bästa någonsin. Nytt procentrekord och vinst i MsvC:1 och tangerat procentrekord i MsvB:2! Superskoj!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: