missbelinda

Ledade stigbyglar

Kategori: Tips och trix

-Tidsinställt-

För ca två veckor sedan fick jag chansen att prova en stallkompis sadel för hon ska sälja den. Den passade dock inte så jättebra till varken mig eller Belle men det är alltid kul att prova nya modeller, någon gång lär ju den där speciella sadeln dyka upp. Det är inget fel på våran Amerigo som jag har nu heller, men det är som sagt både kul och intressant att prova en ny modell. Aja, nog om sadelpratet, det var stigbyglar jag tänkte skriva några rader om.

Denna sadel hade nämligen helt vanliga oledade stigbyglar, och jag kände direkt när jag satt upp att det var väldigt ovant då jag har ledade stigbyglar på både hopp och dressyrsadeln. Dels för att det känns som en liten säkerhet att de böjer sig om man skulle fastna, och också för att det faktiskt är mycket skönare (enligt mig). Jag har läst på både bloggar och forum att ledade stigbyglar är bra för knän och leder, men jag har inte tänkt så mycket mer på det. Men efter att ha ridit med ledade stigbyglar i så pass många år, och sedan gå över till vanliga så kände jag stor skillnad. Det kändes inte alls lika mjukt att trampa ner hälen, det blev helt enkelt stelare.

Så om du funderar på att köpa nya stigbyglar, testa ett par ledade. Det är mitt lilla tips :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: