missbelinda

RK Östjämten 21/7

Kategori: Tävling

Gårdagen började som alla andra tävlingsdagar dvs ta in Belle från hagen, borsta och knoppa osv. Sadel, kandar, hö betfor och allt annat nödvändigt packades in i bussen.
 
Prick 9.30 åkte vi från stallet och vi var framme lagom till att första klassen (LB:3) var slut, tror klockan var strax efter 11 då.
 
Belle fick stå inne i bussen och äta hö medans jag anmälde mig och tog på stövlar+kavaj+hjälm innan det blev dags att lasta ur och sadla på.
(Det roligaste med denna bild är ju helt klart att försöka lista ut vad jag gör med min högra hand?! Som ni ser så hade jag en söt brun krullig maskot med också, Coffee)
 
Framridningen blev något för lång då det inte var några fasta starttider så jag fick chansa lite. Det var dessutom 20 min paus efter prisutdelningen i klassen innan så det blev mycket skritt. Framridningen var inne i ett ridhus och tävlingsbanan utomhus med en collectingring (collectingrektangel kanske hade varit ett bättre ord) bredvid. Jag startade som nummer två och gick ut och red fram där några minuter innan klassen började.
 
Inne på tävlingsbanan blev Belle lite rädd och spänd för en röd sockerbit som stod vid bokstaven E på långsidan, den kunde tydligen äta upp stora bruna dressyrhästar?! Så mittendelen av den långsidan var läskig vilket resulterade i att hon skulle titta på den i typ varje moment som var nära den. Tur att mellangaloppen var på andra sidan, annars hade den nog inte blivit allt för bra... Men trots att hon blev lite spänd och att det inte kändes så bra som det kan göra så gjorde vi det vi skulle där det skulle göras utan några direkta missar. Poängen och resultatet står ju i inlägget innan detta. Men det blev 298p, 66,222% vilket räckte till seger!
 
 
Nästa klass var MsvB:4 och jag hade inte tänkt att rida fram allt för länge, nu blev det dock en extremt kort framridning men min lilla häst gjorde det jag bad om ändå. Vi trodde att det skulle vara 20 min paus efter prisutdelningen nu också (för så var det mellan de andra klasserna) och då kändes det lagom att sitta upp innan prisutdelningen och sedan rida fram en liten stund innan klassen började (jag startade först). Så jag hoppade upp och skrittade ungefär ett varv i ridhuset innan det blev prisutdelningsdags, och på väg in på banan säger de att de ska köra igång med sista klassen direkt efter. Jahapp, så gick det med den framridningen... haha. Aja, bara att göra det bästa av situationen. Jag passade på att göra ett byte på ärevarvet och sedan var det bara att tuta och köra igen. Början av programmet var inte så bra, byte i inridningen och en 4a, men sedan flöt traven och skritten på helt OK och galoppen var det inte heller något större fel på förutom bytena. Vi avslutade programmet med en 8a på uppridningen så det var kul att vi kunde dubbla inridningens tråkiga 4a. Slutpoängen blev ändå 60,217% vilket jag inte kan vara annat än nöjd över med tanke på den så gott som obefintliga framridningen och de mindre tjusiga bytena som ju så klart drar ner procenten. Vi kom tvåa i klassen (fast det var bara tre startande haha)
 
Hem åkte vi med en blågul rosett+plakett+prispengar! :) (bild från instagram därav ljuseffekten)
 
RK Östjämten var en trevlig liten ridklubb som dessutom inte låg allt för långt bort (ca 1,5 timme) så dit kommer vi förmodligen åka igen om klasserna passar :)
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: