missbelinda

Örter

Kategori: Allmänt

Sedan en dryg månad tillbaka har jag som jag tidigare nämnt haft förmånen att prova örter från Hippo K9 (hippok9.nu). Det vi har provat är magbalsam, PuriX, HerbforceX och HoofiX.
 
Då magen av och till varit det som krånglat på Belle är magbalsam det som känts absolut viktigast att prova för hennes del.  Magen har nu funkat utan problem (peppar ,peppar, ta i trä) och jag har blandat pulvret i betforn för de första gångerna då jag la det i krubban så fnös hon några gånger så det hamnade överallt utom i hennes mage...

En ponny i ridhuset hade kolikkänningar då jag red där häromdagen och då åkte mamma ner och gav ägaren den magbalsam vi hade i stallet. Ponnyn var ok dagen därpå.

De andra örterna hon provat är alltså:

PURIX (reningsorganens och mage/tarm/luftvägar o andra slemhinnors miX samt vätskebalanserande och höjer mjölksyratröskeln så hästen orkar mer) samt

HERBFORCEX (HERBPOWER en ren örtblandning sammansatt för ett generellt tillägg av den dagliga utfodringen. HERBPOWER en rik och naturligt balanserad källa av vitaminer, mineraler och spårelement.)

Hovslagaren kommer snart och då blir det intressant att höra om han ser någon förbättring av hennes hovar som emellanåt har en ganska dålig kvalite, för att förbättra dem har hon fått HoofiX SEAWEED & ROSEHIPS som är en blandning av alger (kelp- fucus vesiculosus), korallalgkalk och nypon. Främjar tillväxten av friskt horn. Detta har jag också blandat med betforn.

 
 
 

Det är ju jättesvårt att säga vad som beror på vad men jag kan i alla fall säga att jag i dagsläget har en mycket pigg och glad häst, hon är blank och fin i pälsen och väldigt rolig att rida.

Jag är jätteglad för att fått chansen att samarbeta med Sabina på Hippo K :)
 
 
 

Kommentarer

  • Sabina/HIPPO K9 Örtspec. säger:

    Härligt att läsa att ni är nöjda båda två samt er väns Ponny med magtrubbel med

    2013-04-12 | 10:36:08
    Bloggadress: http://facebook.com/HIPPOK9
  • Sara säger:

    Jag vill gärna vinna masskoten

    Svar: Då får du vara med och tävla på HippoK9's facebooksida :)
    Anna Sundström

    2013-04-12 | 16:21:32

Kommentera inlägget här: