missbelinda

Sundsvalls RK 9-10 mars

Kategori: Tävling

Årets första tävling är avklarad och den hade nog inte kunnat gått så mycket bättre än vad den gjorde.
 
Lördag
MsvC:1
Hade starttid 13.46 så Belle hann med att vara ute i hagen några timmar på morgonen och jag passade på att kolla lite på tävlingarna. Började rida fram strax efter klockan ett, red ungefär som jag gjort tidigare under veckan och brukar göra, jogga fram i trav+galopp, sedan skritt och sedan "ordentlig ridning" blandat med skrittpauser. Belle kändes bra :)
Det kändes bra inne på banan också, programmet flöt på som det skulle och det kändes jämt och stabilt liksom. Jag tror att vi båda tyckte det var roligt att vara tillbaka innanför dressyrstaketen!
Poängen blev 313, 66,596% och med det gick vi upp i ledningen. Men det var fem ekipage efter mig så det blev nästan en timmes nervös väntande på deras resultat. Det var dock ingen som slog oss denna gång (även om det var nära då tvåan endast var 3p ifrån). Så vi började tävlingssäsongen 2013 med en vinst!
 
(knäppte ett kort innan prisutdelningen, det är ju nya regler nu att täcke+rosetter ska sättas på innan man går in)
 
Söndag
MsvC:2
Starttid klockan 9.25 vilket betydde tidig morgon och Belle hann inte gå ut i hagen. Knoppade och fixade innan det blev dags att rida fram strax före nio. Det kändes bra nu också. Så fort vi red in genom öppningen till banan så kände jag att Belle blev lite taggad, har vi otur visas det mest i travlängningarna och förvända galoppen då hon vill lite mycket och kan slå över i galopp/byta så det var jag lite orolig över, men det hade jag inte behövt vara för hon skötte sig finfint. Dock blev bakdelsvändningarna inte alls så bra som vi kan, och vi var ganska nära att svänga åt fel håll efter första enkla bytet, så kan det gå när man tänker på annat och tror att hästen kommer ihåg dressyrprogrammet, men vi svängde åt rätt håll ändå. När jag var färdig stod procenttavlan på 66-nånting och det kändes som rimlig procent eftersom det var bra saker men även lite småmissar. 
Eftersom jag startade så tidigt i klassen så gick vi ner till vårt stall igen och Belle fick gå ut i hagen en stund, då kollade jag poängen på equipe i mobilen och det visade sig att vi fått 68,111% och gått upp i ledningen! :D När Belle var utsläppt i hagen så åkte jag upp till ridhuset igen för att kolla på resten av klassen tills det började verka som att vi skulle upp på prisutdelning igen så då fick Belle gå in från hagen igen och när jag såg på equipe att vi skulle bli sämst 3a så klädde vi på oss och gick upp igen. Det blev alltså en vinst i denna klass också tillslut.
 
FEI lagtävlan för juniorer (MsvB)
Belle fick stå inne i boxen efter prisutdelningen och jag passade på att äta lunch och kolla på de första startande i klassen för vi startade näst sist.
Sista klassen för vår del och jag red inte fram så länge nu eftersom vi redan gått ett program. Inne på banan var både jag och Belle lite trötta, så det kändes inte lika bra som i de andra klasserna. Fortfarande ganska stabilt men lite mattare. Trav+skritt flöt på helt OK (förutom att i skritten så lyckades jag vända vid fel diagonal när det skulle vara snett igenom (-2p)) Galoppen började också helt OK, de tre första bytena blev hyffsade men det sista blev mest bensprattel och direkt efter bytet är det galoppsluta men jag kände att det skulle bli svårt att göra en sluta när jag knappt visste vilken galopp vi hade så jag valde att lägga en volt för att få lite bättre koll innan vi fortsatte med programmet (-4p). Direkt efter avslutningshalten var känslan inte så bra, eftersom jag vet att vi kan så mycket mer men nu var vi båda trötta. Men så här i efterhand så var det faktiskt inte alls så tokigt, fram till galoppen är poängen mellan 6-7 och i galoppen blev det också 6or och 7or där vi gjorde som vi skulle :)
Slutpoängen blev 211p 57,027%

Alltså: En sjukt bra tävlingshelg och en sjukt bra start på året!

Kommentarer

  • Lisa Fager säger:

    svar: Tack så mycket! Ja det är alltid kul, då får man rätt storlek på sakerna också! :D
    Grattis till dig med! :D

    Svar: Tack :)
    Anna Sundström

    2013-03-19 | 18:57:45
    Bloggadress: http://tavlingsponni.blogg.se/

Kommentera inlägget här: