missbelinda

Torsdagen med Dacce

Kategori: Allmänt

Planen var att klippa Dacce idag, för har har varit så jäkla långhårig hur länge som helst, och nu när det är varmt ute varje dag blir det väldigt svettigt när man ska träna.

 

Först hade jag tänkt rida han, sedan bada, och rida Belle medans han torkade. Men njaa, det blev inte riktigt så. Han hade (som nästan alla andra dagar) rullat sig i hagen, och det var geggigt i hagen, vilket leder till nöjd och geggig ponny.

 

Så planen ändrades lite, jag började med en dusch, och sedan fick han stå inne i sin box och äta lunchhöt medans jag red Belle.

 

När Belle var färdigfixad plockade jag fram klippmaskinen, vi har en med sladd, så jag fick ta en förlängningssladd till sadelkammaren där uttaget sitter, och sedan säkrade jag upp sladden på boxgallrena till boxarna. För vi stod i stallgången och klippte, och jag vill ju inte att det ska hända någonting så det klivs på sladdarna, bättre att hänga upp dom lite tjusigt istället. :)

 

Klippte gjorde jag i alla fall, fast inte hela kroppen, jag lämnade benen, huvudet och en ruta på ryggen för annars är det lätt hänt att han får skav. Tror det tog lite mer än en timme att fixa klart, han är så snäll att klippa Daccis, för han står helt still, tycker bara att det är lite läskigt när jag kommer med maskinen närmast öronen, men det är fullt förståeligt. Vem blir inte rädd när något konstigt brummande kommer bakom öronen och man inte ser vad det är?!

 

Sedan red jag ut, och när vi kom till nya banan red jag in där och lallade runt en stund, gjorde ingenting speciellt, lite övergångar hit och dit och lite förvänd galopp. Bra gick det redan från början, så jag nöjde mig ganska snabbt. :) Jag brukar göra det när det går bra, för sitter man och rider på det så kommer det hinna börja bli dåligt innan det är dags att avsluta. Hellre ett kort pass som känns bra!

Hoppas hans härliga arbetsvilja håller i sig tills nästa helg, för då är det ju tävling. Och nu är han ju korthårigare, så då blir det inte lika varmt när han ska vara snygg och lydig innanför dom vita staketen. :)

 

Efter ridturen snyggade jag till lite vid mankammen och rutan på ryggen, den var lite för stor. Men hellre det så man kan ändra när man sadlat, än tvärt om. Vid manen hade jag missat lite, och såg det när jag kom ut i solen.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: