missbelinda

Clinic med Roberto

Kategori: Allmänt

Igår var det som sagt clinic med Roberto Cristofoletti. (Svårt efternamn att stava till det där)

 

Det började med en paneldiskussion med han, dressyrtränaren Mats Eriksson och en veterinär från ATG kliniken i Bergsåker. Temat var hästens hållbarhet och de svarade på en massa frågor.

 

En sak jag gillade mycket med Roberto var att han var noga med att man skulle jobba med hästen, och att hästen är ett smart djur som gillar att jobba om man som ryttare gör rätt och gör det roligt för den. Vi ger hjälpen för en rörelse, och hästen väljer att svara på den genom att utföra rörelsen. Det var en filosofi som jag gillade! :) En annan sak som var kul att höra var att han har respekt för dressyrryttare för att Helenas mamma är dressyrtränare så det har blivit en del dressyrjobb för honom.

 

Efter diskussionen var det dags för honom att rida, 6 olika hästar mellan 4 och 14 år stod på schemat. Han red dem en och en i cirka 20 minuter och berättade sedan vad han tyckte och tänkte om dem. Roligt var att han gissade så gott som helt rätt på två hästar, och var väldigt nära på de andra.

 

Förutom clinic så var det lotteri också, vi vann faktiskt två priser, ett presentkort på en klädaffär i stan :) och en fleecetröja i storlek 36 :/ och jag kan väl säga som så, att hade jag haft storlek 36 hade jag förmodligen varit X antal centimeter kortare och då hade förmodligen inte köpt en så stor häst som Belle för 3 år sedan. ;) Nu är det inte så, och jag måste säga att jag hellre är ägare till en stor häst än en liten fleecetröja, men det är ju bara min åsikt. :P

Kommentarer


Kommentera inlägget här: