missbelinda

Dressyrträning tis-ons Da Capo

Kategori: Allmänt

Tisdagen bjöd på ett 45 minuters långt pass. Kan ju sammanfatta det med orden: Jobbigt, välbehövligt och duktig.

Idag (i morse, kl 8 närmare bestämt) blev det 30 minuters jobb.

 

Och alla tre ord stämmer in på både häst och ryttare, i och för sig kan jag bara tala för mig själv angående den jobbiga delen, men jag tror nog att Dacce var rätt trött och genomkörd efteråt han också. :P Välbehövligt var det då det var lääänge sedan vi red för tränare, och med helgens tävling i sikte så passade det  himla bra med träning såhär dagarna innan. Duktig var han också, och det var jag med, för om inte jag är duktig och gör det jag ska, då gör inte han direkt mer än vad han tycker att han behöver heller.

 

Det vi tränade mest på båda dagarna var bakdelsvändningar, skänkelvikning och volt+förvänd galopp ur LA:4. Igår fungerade skänkelvikningen bäst när jag flyttade undan höger skänkel, idag gick det bättre åt andra hållet. Förvända galoppen är som alltid helsäker med Dacce, men jag måste vara ännu nogrannare med vägarna så blir det ännu bättre. :)

 

Det som vi krånglade på mest med var bakdelsvändningarna, jag fattar inte att en liten snurr i skritt kan vara så omständig. Men efter lite tragglande fungerade dom också, jag måste komma ihåg hur jag ska rida, och att jag får rida varje steg, då fungerar det som det ska!

Bilden är från en Ia träning i början av 2009. :)