missbelinda

LB:1 och LA:1 Sundsvalls lantliga

Kategori: Tävling

Kategori: Stor häst
Arrangör: Sundsvalls Lantliga RF
Typ av tävling: Lokal (ingår i cupen)
Domare: Britten Öhman
Klass: LB:1 2006 (ingår i cupen)
Procent (heltal): 63
Procent (decimal): 10
Lagtävling: Nej
Placering: 4/15
Rosett: Röd
Häst: Miss Belinda

Lokal dressyr, Sundsvalls Lantliga RF

 

Efter över en månads tävlingsuppehåll var det dags idag igen.

Inte allt för pepp då det gick piss att rida igår.

 

LB:1 och LA:1 stod på schemat, och inte riktigt mina favoritklasser med Belle, jag tyckte vi fick ett bra avslut på kortbanekarriären i Söderhamn förra året, med vinst i LB:1 på 66%. :D Och LA:1 hade jag innan idag så gott som svurit på att aldrig rida med Belle, för hon är stoor, och banan och alla dessa volter och halvt igenom blir rätt trångt. Ja, jag har alltid klassat LA:1 som ett ponnyprogram, men har nu lärt mig att det går att trycka in en stor häst på den lilla banan.

 

Först LB:1, och tävlingen börjar ju redan på framridningen så jag kan ju skriva några rader om den:

Man blir ju mörkrädd när inte ens hälften av de inne i ridhuset kan reglerna, och att en av dessa regler är ju den sk högerregeln och även det faktum att man försöker visa hänsyn till varandra. Ja, dessa regler är ju en självklarhet för vissa (typ jag och rätt många andra). Men icke sa nicke, idag var det mer djungelns lag inne i ridhuset. Men det som är värst med detta är att det bara var jag och kanske tre till som var under 18, och är man över 18 som resten av ryttarna var så har man som oftast körkort, och en av reglerna som är extremt viktig att ha koll på i trafiken är just högerregeln, och har man inte koll i ridhuset, hur går det då på vägen till tävlingen?!

 

På den punkten har hästryttarna mycket att lära från ponnytävlingar, för det så gott som alltid bättre stämning och bättre regelföljning där!

 

I alla fall, tillbaks till LB:1 och ritten. Den gick väl helt okej, omslag i ena mellangaloppen och allmänt segt tempo. 63% blev det och en 4e och sista placering. Så en röd rosett och anm.avgiften tillbaka. Dock ingen plakett, för det fick bara de tre första, lite småsurt. Det är ju alltid kul att skruva fast en ny plakett på boxdörren. :)

 

LA:1 sedan, mycket mer framme och inga problem att få plats i volterna. 8a på ena halvt igenom också, inte alls dumt med tanke på att jag varit lite skeptisk mot just den vägen, och inte tränat det på en bana som är exakt 20x40m.

 

61,68% blev det, mer än vad jag trodde efter jag red igår, men mindre än jag trodde med tanke på hur bra jag faktiskt tyckte att det gick. Så jag är väl både nöjd och lite mindre nöjd med det.

 

Samma plats i resultatlistan här, 4a, dock bara tre placerade. :(

Kommentarer


Kommentera inlägget här: