missbelinda

KM 2010

Kategori: Tävling

Kategori: Stor häst
Arrangör: Sundsvalls RK
Typ av tävling: Klubb
Domare: Tina T Forslund
Klass: LA:6 2005 (ingår i cupen)
Procent (heltal): 63
Procent (decimal): 25
Lagtävling: Nej
Placering: 3
Rosett: Gul
Häst: Miss Belinda


Årets sista dressyrtävling är avklarad. (Om det inte blir någon till klubbis i december vill säga).

 

LA:6 stod på schemat för vårat KM är så att om man ridit på över 60% i någon av klasserna som finns att välja på så måste man rida den. Klasserna var LB:2, LA:6 och MSVB:3, och jag har ju ridit LA:6 med mer än 60% några gånger och var alltså tvungen att rida den klassen. :)

 

Jag vet inte riktigt hur lång framridningen blev, hann både med att tro att jag var uppe i ridhuset för sent och för tidigt, men kombinationen av att två ekipage var strukna och att man fick rätt lång tid på sig inne på banan blev i alla fall alldeles lagom framridningstid.

 

Jag har sagt det förut, men säger det igen: Jag är inte störtförtjust i hemmatävlingar, just för att det är hemma och inte käns lika "tävlingsriktigt" och för att det inte är som vanligt i ridhuset vilket ibland leder till häst som skyggar för inkräktande vita pinnar på träningsbanan. Men detta var inget problem igår, det såg tydligen lite läskigt ut i ett hörn en gång, fast det var långt innan vi fick startsignal så det gjorde inte något. :)

 

Programmet var det inget större fel på heller, det började tyvärr inte så kul med galopp i mellantraven, men det följdes en av våra bästa vänsteröppnor (7a) och sedan en som vanligt stabil vänstersluta (7a) så det blev lite plåster på såren där. Högerskolorna fick vi bara 6or på, då de enligt domaren var för raka. Just skolor är ju det svåraste som finns tycker jag, för alla domare vill se dem olika tycker jag och på Ia-träningen fick jag höra att jag red dem alldeles för stora, så ja, skolor är en knepig grej.

 

Skritten kändes också riktigt bra, vi börjar få kläm på den nu, det är fortfarande långt ifrån vårt shownummer på dressyrbanan, men den blir bättre och bättre vilket känns himla bra! :D

 

Dom som kan LA:6 vet att efter skritten kommer galoppen, och där kom tyvärr programmets andra egentliga miss (sen så klantade jag mig i enkla bytena, men det var mitt fel), hon bröt av till trav i andra förvända, vilket resulterade i en programmets andra tråkiga 4a. Men men, det är sånt som händer, speciellt när jag lekt med byten och inte ridit så mycket förvänd i veckan.

 

272 poäng blev det, 63,25% och en 3e placering i dressyr KM för privathäst! Wiho, nu har Belle en egen KM medalj (precis som mina andra hästar, Da Capo och min gamla foderponny) så nu är det liksom rättvist, men nästa gång siktar vi på guldet istället! ;)

 

Ettan red LB klassen på 64,33% och tvåan red LA:6 på 64,18%, och sen kom ju jag på 63,25% så det var rätt jämt ändå. :)

 

Kategori: Stor häst
Arrangör: Sundsvalls RK
Typ av tävling: Klubb
Domare: Tina T Forslund
Klass: Msv B:3 2008 (ingår i cupen)
Procent (heltal): 59
Procent (decimal): 58
Lagtävling: Nej
Häst: Miss Belinda

MSVB.3 debut

 

Efter KM klassen red jag MSVB:3, bara för att prova på att rida en sista msv för domare innan nästa år och vinterns träning.

 

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, mer än att jag är supernöjd med oss båda! :D

 

Fram tills galoppen är det ju som ett vanligt LA program (typ) så det hoppar jag över. :P

Jag är så glad att vi bytte! :D Bytena precis efter diagonalen blev riktigt bra båda två (dock förekom hon mig i det andra, men vad gör det när hon byter så fint?). De andra två ligger lite knivigare till men de fixade vi också alldeles godkänt, men vägen efter blev rätt svajig och det är ju sånt som drar ner poängen på vägarna och så. Annat som drog ner poängen var skolorna (jag säger ju det, skolor är svårt!) Men att kvalitén på dem var sämre berodde ju också på att det blev två klasser nära inpå varandra vilket gjorde att både jag och Belle var lite trötta.

 

Men vad gör det? Jag var så nöjd direkt efter avslutningshalten för att vi bytte där vi skulle! :D Att poängen sedan slutade på nästan 60% är verkligen bara en bonus. Och tänker man på hur många poäng jag tappade i travprogrammet (skolorna+lite slarviga vägar) så hade vi varit en bit över 60 istället. Skitkul ju!

 

Nu ska vi träna på tills nästa års tävlingar, skönt med ett bra avslut, nu är vi på G igen!!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: