missbelinda

Reflexjakt

Kategori: Allmänt

I onsdags var jag på reflexjakt. En mycket spännande upplevelse! Fast nä, nu ljuger jag lite grann. Spännande kan jag inte påstå att det var, men en kul grej och rätt välbehövligt. :)

Jag tog nämlingen fram alla hästreflexer vi har (ben, brösta, västar) och hängde upp dom på en bärbar tvättställning och västarna på två stolar. För att sedan lysa på dem med en ficklampa när det blev mörkt.

En kul grej för att kolla om det var dags att byta ut någon. För här i Sundsvall börjar det bli mörkt redan vid sex/sju-tiden på kvällen, och då gäller det att man har reflexer på sig för att synas, inte bara till häst utan även vid andra tillfällen, tex hundpromenader.

Sagt och gjort, jag lyste på dem från alla möjliga avstånd och vinklar och upptäckte att det var ungefär som jag gissat, de som var två år gamla var sämst, och de jag började använda förra året var bättre. Den älsta reflexvästen var inte heller så bra så den ska ersättas.

Så jag valde att slänga de som inte fungerade lika bra och nya skall införskaffas när tillfälle kommer. För jag anser att reflexer är något man ska kosta på sig att ha. För det är viktigt att synas när man är ute i mörkret!

Sen blir det så klart lättare att komma ihåg reflexer om man som jag tycker att det är kul att klä på sig som en julgran när det börjar bli mörkt.
Men även de som inte tycker att reflexer är lika skoj borde ta sig tid att klä på sig, inte bara för sin egen skull, utan för eventuella mötande bilister eller andra ekipage som kan bli skrämda om de inte ser att det är någon på väg.


Vad vill jag säga med detta då?
Använd reflex nu när det tyvärr blir mörkare och mörkare ute!!

Årets Häst 2010 Klicka gärna! :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: