missbelinda

Packlistan är meetingryttarens bästa vän

Kategori: Tips och trix

Visst är det skönt att åka iväg på en tävling och känna att allting är nedpackat?!

Ett tips för att komma ihåg det är att skriva en packlista, både på hästens saker, ryttarens saker och hästmaten, ja allt som behövs och kan tänkas behövas.

Jag brukar säga att det är bättre att packa för mycket än för lite ;) Men för att packa alldeles lagom underlättar det otroligt med en packlista, jag har en sen några år tillbaka som ligger i datorn. Nu används den inte lika flitigt som för tre år sedan då allting nästan går av sig själv nu när jag packar, man kan liksom säga att min packlista har fastnat i hjärnan, där bor den tillsammans med alla dressyrprogram och allt lärarna i skolan försöker lära mig och mina klasskompisar. :P

Det är också skönt att ha allting helt färdigpackat dagen innan man åker, även om det är ett meeting och man ska åka på dagtid på fredagen. Så jag tänkte se till att ha allt packat redan imorgon torsdag trots att tävlingen inte är förrens på lördag (men vi åker på fredag).

Vad brukar min packlista innehålla? Jo, bland annat detta:

Häst:
- "Självklara saker" som sadel, träns/kandar osv
- Extragrejer, som grimma, täcke, schabrak
- Putsgrejer till hästen, borstar o gummisnoddar, svamp och handduk
- Ridregntäcke, ländtäcke
- Benlindor+paddar, ev benskydd
- Hästmat, hö, havre, betfor osv
- Boxgardin

Ryttare:
- "Självklara saker" som Kavaj, ridbyxor, plastrong, ridvantar, hjälm och stövlar
- Extragrejer ifall det regnar (torra ridbyxor/kavaj och den gamla finhjälmen som det inte gör något om den blir blöt)
- Mjukisbyxor/mjukiskläder att gå runt med på hotell/vandrarhemmet. Kanske en uppsättning av "civil-kläder" om man ska äta på nån restaurang.
- Tandborste och såna grejer. Gärna extra hårsnoddar för det är i alla fall jag dukitg på att tappa bort.
- Regnkläder, keps, solglasögon, paraply osv
- Fika att ha i bilen, det blir mycket roligare att åka långt då :)

Övrigt:
- Filmkamera
- Laddare till mobilen
- Dator
- Eventuell läxa
- Vattenhink (har jag alltid med mig!)
- Extra grimskaft at sätta fast vattenhinken med
- Extra krubba om det behövs
- Papper+penna om man vill sätta upp en lapp med telefonnummer och så på boxen om det inte finns någon sådan
- Tejp ifall man vill sätta fast lappen eller måste paniklaga trasig stövel

Ja, som sagt detta är bara exempel på vad jag brukar ha med mig. Har jag glömt något extra viktigt? Kommentera gärna!
Men det viktigaste är såklart hästen och passet med alla vaccinationer och så, utan dem får man ju inte alls tävla. Vägbeskriving och telefonnummer till tävlingsplatsen är också bra att ha om man aldrig varit där förut, att åka fel är aldrig kul.

Gummisnoddar och häst, två viktiga saker :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: