missbelinda

Lektionen i måndags

Kategori: Allmänt

-Tidsinställt-

I måndags fick jag vara lite snabbtänkt och hitta på vad barnen skulle göra för någonting. Jag trodde att jag bara skulle hålla i uppvärmningen och då fick de rida längs fyrkanten och lägga volter på kortsidorna. Vi var i stora ridhuset så för att det inte skulle bli "tråkigt" på långsidorna fick de göra avsaktningar till skritt där.

Sedan blev det lite olika varianter av denna övning, bland annat denna:
Trav på långsidorna, fatta galopp vid A och C och gör en volt, sakta av till trav efter volten, följ fyrkanten och gör lika dant nästa kortsida
Sedan la jag in 10 m volter vid E och B, och i slutet "vände" jag på övningen så det skulle vara galopp på långsidorna och trav på kortsidevolterna.
I slutet fick de göra några trav-skritt övergångar vid A,E,C,B och tillslut skritta och göra halt vid dessa bokstäver. Detta samtidigt som jag försökte förklara att övergångar, som de sysslat med hela lektionen passar både lite latare och lite piggare hästar. De latare för att de oftast vaknar till lite när de måste vara beredd hela tiden, och de piggare för att de måste avvakta lite mera och lyssna på sin ryttare.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: