missbelinda

Ett dressyrpass

Kategori: Anna och Miss Belinda

Ja, som jag redan förvarnat om (här) så kommer detta inte att bli särskilt invecklat, kanske inte heller så skoj att läsa. Haha. Men eftersom Fredrika frågade och Sigrid också ville läsa så kommer här en liten punktlista.

~Dressyrpass på banan utanför stallet~
1. Skrittar fram på långa tyglar på en väg som går mot nedre skogsrundan (ibland skritt en bit inne i skogen också).
2. In på ridbanan, skrittar runt typ ett varv på långa tyglar
3. Ta tyglarna, gör lite volter, halter, kanske nån ryggning, bakdelsvändningar osv
4. Börjar trava, rider lätt. Ganska mycket böjt spår.
5. Galopperar i fräscht tempo, gör lite volter.
6. Skritt på långa tyglar några varv.

~Hur länge jag håller på med ovanstående beror lite på dagsform och så, känns skritten snabbt bra går jag över till trav tidigare. Känns det mindre bra så får jag skritta lite längre för o se om jag kan lösa det. Lika dant med traven och galoppen. Men jag tycker inte att man ska sitta för länge i samma gångart, ibland kan det ju kännas bättre i traven efter lite galopp till exempel.~

7. Ta tyglarna, börja trava eller galoppera beroende på vad jag ska göra.
8. Göra det jag tänkt göra (tex skolor, byten, övergångar, skänkelvikningar osv) Med någon/några korta skrittpausser  inlagd.
9. Travar av på lite volter och serpentiner hit och dit
10. Skrittar av på lång tygel

Ja, det var lite kortfattat hur jag brukar göra. Jag kan ju tillägga att jag sällan rider längre än 40 minuter, ibland inte ens det. (Har faktiskt bara tillgång till klocka när jag är i ridhusen så jag har inte så bra koll :P ). Jag rider hellre ett kortare pass än att sitta 50 minuter bara för att man "ska rida" liksom.