missbelinda

This is England

Kategori: Icke hästrelaterat

-Tidsinställt-

Jag fick en kommentar på inlägget där jag skrev att jag sett This is England.

"är filmen något du rekomenderar? En utvärdering kanske? Behöver massor av filmtips hihi :)"
Från Carolina, www.asslatjejerna.se

Så då kan jag ju skriva några rader om den, och jag tänker börja med att skriva: Kolla INTE upp filmen på Wikipedia på engelska innan ni ser den, för där rabblas handlingen upp i stora drag från början till slut, och det är ju inte så skoj att veta om man tänker kolla på den. (Anledningen till att jag wiki-sökte på den var att jag ville kolla upp skådespelare och så, och märkte ju då att jag fick en snabbversion i textform av filmen jag just sett)

Jag vet väl inte riktigt vad jag ska skriva om filmen, men jag kan ju i alla fall nämna att det inte direkt är den typ av film jag brukar kolla på (det brukar mest bli komedier för min del haha). Kortfattat om handlingen (kopierat härifrån):
Det är 1983, och skolan slutar för sommaren. Shaun är 12 år och något av en ensamvarg, han bor tillsammans med sin mor i en sliten kuststad sedan hans far dött i Falklandskriget. På vägen hem från skolan stöter han ihop med ett gäng skinheads. De visar sig vara vänliga och tar honom under sina vingar, och sann vänskap uppstår. Allt förändras dock när en av deras kompisar släpps ut ur fängelset...

Det är en film som innehåller lite av varje: vänskap, grupptryck, kärlek och våld.

Det är inte den bästa filmen jag sett, men verkligen inte den sämsta heller. Den var både bra "underhållningsmässigt", och även intressant för att få reda på lite mer om hur det var i England under 80-talet, det är ju inte direkt en dokumentärfilm, men den är faktiskt inspirerad av regissörens egna erfarenheter.

På en skala mellan 1-5 så får den 3 av mig :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: